Navigation

 

Global IMC Network

 

מומחי בליסטיקה קובעים: המפגין בבלעין נהרג מרימון "גז שנורה ישירות לעברו"

טכניקות חדשות של הדמיה בליסטית מוכיחות כי בסאם אבו רחמה, שנהרג בבלעין בשנה שעברה, נפגע מרימון גז שנורה ישירות אליו, בניגוד לטענת צה"ל. 



אבו רחמה נהרג כאשר השתתף בהפגנה נגד גדר ההפרדה ב-17 באפריל 2009. בסרטוני וידיאו המתעדים את האירוע, נראה אבו רחמה עומד עם חולצה צהובה סמוך לגדר. בשלב מסוים, נפגע מרימון גז שחדר לחזהו והרגו. יש לציין כי על פי הנחיות צה"ל אין לירות את רימוני הגז בכינון ישיר, אלא בזווית של 60 מעלות כלפי מעלה - כך שרימון הגז נופל סמוך למפגינים רק לאחר שאיבד מתאוצתו. לאחר האירוע, טענו בצה"ל כי הרימון פגע קודם בגדר תיל ומשם עף לעבר אבו רחמה. לפני חודשיים, פורסם ב"הארץ" כי הפרקליט הצבאי הראשי החליט כי אין מקום לפתוח בחקירת המקרה. עם זאת, בעקבות התחקיר הצה"לי על מותו של אבו רחמה, הוחלט לפני כשנה על הוצאת רימון הגז בעל הטווח המוגדל משימוש כאמצעי לפיזור הפגנות. 



עו"ד מיכאל ספרד, המייצג את אמו של המנוח, פנה בשבוע שעבר לפרקליטות הצבאית בבקשה לשנות את ההחלטה ולפתוח בחקירת האירוע, בטרם יפנה לבג"ץ. למכתב צירף עו"ד ספרד חוות דעת ייחודית שהכינו מומחה להדמיות תלת-ממד ומומחה לבליסטיקה מחו"ל, הקובעת כי הירי בוצע בכינון ישיר. 



לטענת המומחים, אם הירי בוצע בכינון ישיר, הוא היה חייב להיעשות בזווית של מעלה אחת עד חמש מעלות, אחרת הרימון היה נוחת כ-500 מטרים מאחורי אבו רחמה. בהתייחס לטענה הצה"לית כי הרימון פגע קודם לכן בגדר, קובעת חוות הדעת כי הדבר אפשרי אך ורק אם החיילים היו עומדים במרחק של שני מטרים מהגדר - מה שלא היה כן לפי צילומי הווידיאו מהאירוע. 



ספרד הוסיף במכתבו כי "לאור העובדה כי אבו רחמה נורה למוות בסיטואציה אזרחית מובהקת, ולאור העובדה שהאירוע תועד על ידי שלוש מצלמות, שכולן מוכיחות שלא היתה שום עילה לפתוח בירי, צר לי לקבוע כי החלטתכם היא מפגן של זלזול בוטה בחיי אזרחים". 



זהו לא המקרה היחיד בו רימוני גז גרמו לפגיעה קשה במפגינים. במארס 2009 נפצע קשה בראשו טריסטן אנדרסון, אזרח אמריקאי, מפגיעה של רימון גז שנורה לעברו בהפגנה בנעלין. התיק נגד השוטר היורה נסגר, ופרקליטו, עו"ד ספרד, ערער על ההחלטה. בשבוע שעבר איבדה את עינה לאחר שרימון גז פגע בפניה, אמילי חנוכוביץ', גם היא אזרחית ארה"ב שהשתתפה בהפגנה נגד השתלטות צה"ל על המשט לעזה במחסום קלנדיה. משפחתה טוענת כי הירי היה מטווח של 20 מטרים, ישירות לעברה.
 

   http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1173401.html 

 

Comments

Random Image

Smash Edo, Brighton UK
 

Syndicate

Syndicate content Features

Syndicate content Newswire