Independent Media Center, Israel
http://www.indymedia.org.il

לאסף
author: יוסי שורץ





אסף תודה על המכתב המעניין.



אין לי ידע בפיזיקה ( הלכתי לאונב' מבלי ללמוד בבית ספר תיכון, אחרי שעשיתי בחינות אקסטרניות) ועל כן לא אוכל להתווכח ברמה של הדיון בפיזיקה לצערי. יש פיזיקאים מרקסיסיטים העושים זאת.

אולם ברמת הדיון הפילוסופי והחברתי, לא נראה לי כי אתה מתווכח עם המטריאליזם הדיאלקטי, אלא עם המטריאליזם המכניסטי. המטריאליזם הדיאלקטי מאז מרקס, אינו מניח שההתערבות האנושית לא משנה את התוצאות של אירועים, ההפך הגמור הוא הנכון . המרקסיסטים אינם טוענים שההיסטוריה היא בפשטות התפתחות כוחות הייצור אשר יביאו בהכרח לסוציאליזם, אלא כי המשבר ההיסטורי של הקפיטליזם, דהינו הקפיטליזם בשלב ריקבונו, הנובע מכך שיחסי הייצור ומבנה העל הקפיטליסטי, עומדים בסתירה להמשך התפתחות כוחות הייצור,אנו חיים בתקופה של מהפכות, מהפכות נגד ומלחמות, איזו מאפשריות אלו תממש, תלוי בהתפתחות המאבק המעמדי ובהנהגות של המעמדות הנאבקים. כפי שמרקס עצמו אמר המנוע של ההיסטוריה הוא המאבק המעמדי המתפתח על אופני ייצור שונים. כל התיאוריה של המפלגה המהפכנית היא ארגון האלמנט המודע , על מנת שיוכל להתערב במשבר ולהפכו למהפכה סוציאליסטית. אם תקרא למשל את פרוגרמת המעבר של טרוצקי, הוא מסביר כי בתקופה הנוכחית האלמנט הסובייקטיבי-ההכרה הפרולטרית המדעית המאורגנת, היא הגורם הקובע. טרוצקי בכך רק הגן על תיאורית המפלגה המהפכנית של לנין. הסילוף הסטליניסטי-המכניסיטי החד צדדי של המרקסיזם והרדוקציה שלו לדיטרמניזם מוחלט עמו לדעתי אתה נאבק, אין לו ולא כלום עם המטריאליזם הדיאלקטי.

שים לב להסברים שנתתי למשל למהפכה הסינית או הקובנית שהצמיחה משטרים סטלניסטים, חלק מהתנאים להופעתה של תופעות אלו היה העדר הנהגה מהפכנית של מעמד הפועלים.( לא אכנס במכתב זה למשבר של התנועה הטרוצקיסטית לאחר מלחמת העולם השניה, אולם זה היה מפתח חשוב למהפכות זעיר בורגניות בתקופה של ההסתערות המהפכנית של ההמונים לאחר מלחמת העולם השניה.)

גישה זו שונה מאוד גם מהגישה האידיאליסטית הטוענת שהרצון האנושי יכול לעשות כרצונו מבלי להתייחס לחוקי המציאות. אדם יכול לטוס כאשר הוא מנצל את חוקי האירודינמיקה, הוא לא יכול לעוף אם הוא קופץ מהקומה העשירית ומנפנף בידיו.

למיטב הבנתי דווקא אינשטין אשר סתר את הגישה המכנית למדע, אותה ירשנו מניטון, הוא המוכיח את נכונות המטריאליזם הדיאלקטי. המכניזם הגס הגדיר חומר כמסה, בזמן שהמטריאליזם הדיאלקטי מגדיר חומר את כל הקיים מחוץ להכרה האנושית. עבור המכניסט ואויבי הדיאלקטיקה המטריאליסטית אנרגיה היא אנטי חומר, עבור המטריאליזם הדיאלקטי אנרגיה זו צורת חומר. העובדה שמסה מתחלפת באנרגיה רק מוכיחה את חוקיות הדיאלקטיקה הקובעת שהחומר הוא נצחי אך צורותיו אין סופיות ומתחלפות אחת בשניה. הצורך כמובן הוא ללמוד את החוקיות של השינויים-באיזה תנאים יתרחש מה.

התייחסתי לדואליזם כשעטנז שאינו יכול לעמוד בויכוח לא עם האידיאליזם העקבי( האלוהים), ולא עם המטריאליזם העקבי ואחזור לנקודה.

לפי הדואליסטים יש רוח ויש חומר ושניהם חומרים המוציאים זה את זה, אך איך שהו הם פועלים זה על זה ( גוף ונשמה),אולם אם אין להם מכנה משותף הם לא יכולים לפעול זה על זה. הדתי אומר הכל רוח-אלוהים, והמטריאליסט אומר הכל חומר והרוח היא תנועה של החומר-של המוח האנושי. מי שיושב בין שני כסאות אינו יכול אלא ליפול בין שניהם.

יש לי הערכה רבה לברוך שפינוזה הוא התקרב מאוד לגישה המטריאליסטית של אחדות העולם.



בברכה יוסי

(C) Indymedia Israel. Unless otherwise stated by the author, all content is free for non-commercial reuse, reprint, and rebroadcast, on the net and elsewhere. Opinions are those of the contributors and are not necessarily endorsed by Indymedia Israel.