Independent Media Center, Israel
http://indymedia.org.il

תושבי הכפר ראמיה נמצאים בסכנת גירוש מבתיהםMonday 02 Dec 2002


author: איתמר (ita_s@walla.co.il)

summary
היום קיבלו בני משפחת סוואעד מהכפר הבלתי-מוכר ראמיה שבתחומי העיר כרמיאל מכתב מסגן מנהל מחוז הצפון במינהל מקרקעי ישראל המאיים כי "תוך 30 יום ממועד משלוח מכתב זה יבצע המינהל פינוי של המקרקעין". פירושו המעשי של איום זה הוא הריסת בתיהם של התושבים והשלכתם לרחוב, וביטול הסכם הפשרה שנחתם בין נציגי התושבים לבין המינהל ועיריית כרמיאל בשנת 95'



הודעה לעיתונות, 1.12.2002



תושבי הכפר ראמיה נמצאים בסכנת גירוש מבתיהם





היום קיבלו בני משפחת סוואעד מהכפר הבלתי-מוכר ראמיה שבתחומי העיר כרמיאל מכתב מסגן מנהל מחוז הצפון במינהל מקרקעי ישראל המאיים כי "תוך 30 יום ממועד משלוח מכתב זה יבצע המינהל פינוי של המקרקעין". פירושו המעשי של איום זה הוא הריסת בתיהם של התושבים והשלכתם לרחוב, וביטול הסכם הפשרה שנחתם בין נציגי התושבים לבין המינהל ועיריית כרמיאל בשנת 95'.

כזכור, הכפר הבלתי-מוכר ראמיה עלה לסדר היום הציבורי בראשית שנות ה90-, כשעיריית כרמיאל ומינהל מקרקעי ישראל ביקשו להתחיל בבנייתה של שכונה חדשה על אדמות הכפר (שהופקעו במסגרת ההפקעה הגדולה של מרץ 76'). בשנת 95', לאחר מאבק ציבורי ארוך, נחתם הסכם הפשרה שהבטיח לתושבים שכונה משלהם בת 30 מגרשים דו-משפחתיים בתוך השכונה החדשה העומדת לקום, בנוסף לפיצוי באדמות חקלאיות מחוץ לתחומי העיר ולפיצוי כספי בגין הריסת בתיהם של התושבים.

במשך כשבע שנים מאז חתימת ההסכם לא נעשה דבר למימושו, אף על פי שבמשך שבע שנים אלו נבנו מסביב לכפר אלפי יחידות דיור במסגרת שכונת רבין החדשה, וכיום הכפר מהווה מעין מובלעת בתוך השכונה. בשנה האחרונה החלו עבודות בשטח המיועד לשכונת ראמיה החדשה, ובמקביל החל המינהל לשכנע חלק מ7- המשפחות הגדולות המרכיבות את הכפר לחתום על הסכמים פרטיים עימו. חלק מהמשפחות המיוצגות ע"י עו"ד רשאד סלים חתמו על הסכם פרטי או נמצאות בהליכי מו"מ עם המינהל, אך בין המשפחה שקיבלה היום את מכתב האיום לבין המינהל שורר נתק מוחלט. משפחה זו, המונה זוג הורים קשישים ו7- אחים בעלי משפחות גדולות, מיוצגת יחד עם משפחה גדולה נוספת ע"י עו"ד סלים וקים. המינהל אינו מוכן להכיר בבחירתן של המשפחות לייצוג נפרד ומתעלם מבקשותיו החוזרות ונשנות של עו"ד וקים לפתוח במו"מ למימוש הסכם 95'. המשפחות המיוצגות ע"י עו"ד וקים חוששות כי מרבית המגרשים כבר חולקו לשאר המשפחות, וכי לא נותרו להן די מגרשים (על-פי החלוקה המינימלית של מגרש דו-משפחתי לכל שתי משפחות גרעיניות).

במכתב שנתקבל היום נכתב כי "המדינה קיימה את חלקה בהסכם, והעמידה לרשות המחזיקים בקרקע את הפיצוי המוסכם", וכי "ניהלנו מו"מ ממושך עם כל מי מהמחזיקים שהביע רצון ועניין להיות מעורב בנושא". כפי שציינו לעיל, דברים אלו אינם נכונים עובדתית, כיוון שהמינהל מוכן לנהל מו"מ רק עם העו"ד הנוח לו ומתעלם מפניותיו של עו"ד וקים. באותה שיטה הייתה התעלמות גם מפניותיו של עו"ד יאסין שייצג את מיעוט המשפחות בעבר. כעת, טוען סגן מנהל המחוז במכתבו כי "לאחר שנים של התדיינויות הגענו לנוסחה מוסכמת לפרשנות ההסכם משנת 1995 ומשהוסכם על נוסחה זו אף נסגרה רשימת הזכאים לפיצוי", בשעה שחלק מן המשפחות אינן נמצאות אפילו בתחילתו של מו"מ עם המינהל.

כעת מבקש המינהל לכפות על התושבים הסכם לפי רוחו כשהוא כותב כי "ניתנת לך ארכה של 14 יום להגיע אל המינהל לחתימת חוזה פינוי ופיצוי ע"פ נוסחת הפיצוי המוסכמת" ומוסיף ומאיים כי "תוך 30 יום ממועד משלוח מכתב זה יבצע המינהל פינוי של המקרקעין בהתאם לזכותו ע"פ החוק... והפיצוי שינתן למי שימצא מחזיק בקרקע באותו מועד יקבע ע"פ החוק (ולא ע"פ נוסחת הפיצוי המיטיב). לא תשלח כל התראה נוספת". יש לציין כי המכתב, שנתקבל רק היום באמצעות שליח, נשלח בתאריך 21.11.2002, מה שמותיר לתושבים 4 ימים להגיע למשרדי המינהל, דבר שלא יוכלו להיעשות בצורה מסודרת עם עורך-דינם עקב חג סיום צום הרמאדאן, וכן מותיר לתושבים 20 יום עד לתאריך בו המינהל רואה עצמו רשאי לפלוש לאדמותיהם, להרוס את בתיהם ולגרשם. כמו כן רואה המינהל את הפיצוי המיועד לתושבים כטובת הנאה מיוחסת שהמינהל מעניק לתושבים והוא רשאי לקחתה בכל עת, בשעה שזהו פיצוי שאמור להספיק אך ורק לבניית בתים חדשים ולפרנסה חלקית מחקלאות, והושג באמצעות מאבק ציבורי ולא כתוצאה מרצונו הטוב של המינהל.



לפרטים נוספים:

איתמר, 050-737853 ita_s@walla.co.il

ניתן לקבל עותקים מן המסמכים והמכתבים הנוגעים לעניין וכן לתאם

(C) Indymedia Israel. Unless otherwise stated by the author, all content is free for non-commercial reuse, reprint, and rebroadcast, on the net and elsewhere. Opinions are those of the contributors and are not necessarily endorsed by Indymedia Israel.