Independent Media Center, Israel
http://indymedia.org.il

כן לעריכהSunday 17 Mar 2002


author: יאיר חילו (ziggypop84@speedy.co.il)



מומין וגל: כל המליצות על עקרון חופש הביטוי בהקשר הזה הן הרי מגוחכות ומנותקות מן המציאות של האתר. חופש הביטוי הוא הזכות של כל פרט בחברה להשמיע את קולו. אינדימדיה קם כדי להשמיע קולות שאינם נשמעים, ובואו נודה בזה, מדובר בקולו של השמאל הקיצוני (ושל מתנגד הWTO בהקשר של אינדימדיה הראשון בסיאטל). בכל זאת מאפשר האתר לתת לימנים להגיב. נימוק מוצדק לכך הוא שאם טענות השמאל הקיצוני (המילה 'רדיקלי' הפכה כבר לפרודיה) אינן נשמעות, כך גם, מן הסתם, גם תגובות הימין לשמאל הקיצוני.



אבל תגובות ה"קקה-פיפי, שמאלנים לכו לעזה" הן פשוט לא מעניינות את הקוראים. אני מקווה. הפורמט של אינדימדיה שמאפשר לכל גולש לשלוח מלל ללא הגבלה יכול ליצור ערימה של טקסט לא ממוין החוזר על עצמו. למרבה המזל בד"רכ זה לא קורא כך ואינדימדיה משמש יותר כמו עלון פנימי לשמאל (התפקיד הזה הוא ממלא באופן סביר, גם אם היומרות שלו הן הרבה מעבר לזה) בלי הצורך בעריכה. אבל בדר"כ זה לא מספיק. עריכה צריך וכלל שאתר האינדימדיה יגדל, הצורך ביותר ביותר התערבות יעלה בהתאם.



הצרה עם עריכה היא שאינה יכולה, גם אם יש רצון טוב, להיות אובייקטיבית או "להביא איזון בין הדעות השונות". איזון זה דבר סובייקטיבי לחלוטין. גם בתוך השמאל הקיצוני הקטן שדובר עברית יש אלף עמדות שונות. אני זוכר שפעם הופיע באתר הודעה המבקשת "מן המרקסיסטים להעיף את הפסולת ההיסטורית שלהם" או משהו כזה, כנראה כי עורכי האתר נבהלו מדיונים ז'רגוניים שעלולים להבהיל קוראים משתהים.



פתרון עתידי יכול להיות, גם אם הוא קשה ליישום, אפשרות בחירה בין כמה מסלולי עריכה. יהיה מסלול לדיונים פלצניים עם הרבה מילים לועזיות, יהיה מסלול לשלום עכשוניקים לחוצים, וגם מסלול "קקה-פיפי, שמאלנים לכו לעזה".

(C) Indymedia Israel. Unless otherwise stated by the author, all content is free for non-commercial reuse, reprint, and rebroadcast, on the net and elsewhere. Opinions are those of the contributors and are not necessarily endorsed by Indymedia Israel.